Pages

Sunday, October 2, 2011

Jemaah Tabligh : Satu Pendapat


The syaikh says
"These people(tablighs) are very good people,people of khair(good)and they go around the world inviting to Allah and they teach the people the deen of allah, and they take people out of the pubs in to the Masajid of Allah and from the shopping centres to the House of Allah and they carry the Manners of the Prophet and they stive thoughout the world, They have Guided(through Allahs Help and Hidayah millions of People and thousand have become Muslims, So isnt this a Good ? But The people say: They do not care about the complete composition of the people in fiqh and Aqidah, We tell Them" O People of the 'Intelect', O People of 'Aqeedah'...The Fiqh and Fikr and Aqeedah why turn away from they're teaching when they invite to the Houses of Allah.... "Co-operate with them"... all good will be weighted by allah, Fear Allah in Yourselves. "

Bulan pon taat perintah Allah
Sedikit Komentar:
Orang bagi nama jemaah ni dengan macam2 nama. Jemaah Tong Gas, 6 Point brothers, Jemaah Tabligh, dan sbgainya, namun prinsip, pegangan mereka sama.."Kejayaan hanya dalam agama,Taat perintah Allah, dan cara Nabi Saw". Walaupun macam2 org diluar sana berpendapat buruk terhadap Jemaah ni, sedikit pon tak pernah merubah pendirian saya, yang jalan yang dibawa oleh jemaah ni, paling mirip dgn cara Nabi saw. Bagi saya yang ilmu tak tinggi sangat ni, bila dgr mana-mana hadith, ayat Quran tentang dakwah, samaada tentang membelanjakan harta, masa dan diri sendiri, tentang menyeru manusia pada Allah, mengajak kepada kebaikan mencegah kemungkaran, dsbgainya, belum ada satu pon yang bercanggah dgn dalil atau nas, mahupun apa yg saya belajar di sekolah. Tiada yg bertentangan. Jadi, Alhamdulillah, logik dan mudah diterima akal bagi saya, pada hakikatnya, hidayah drp Allah jua.

Di kala aku menulis ni, jutaan manusia sedang khuruj/keluar jalan Allah bertebaran seluruh alam segenap pelusuk kampung, hutan, bukit, pulau hatta di Madinah. Sehinggakan ada yang mengatakan, jika ada orang yang tinggal di bulan, nescaya jemaah juga akan diusahakan untuk dihantar ke sana.


Mesej nya sama sebagaimana Anbiya a.s, perkara pokok yang menjadi buah percakapan dan perbualan, tentang mafhum kalimah yang paling haq, Lailahaillallah, mengajak manusia kepada kenal Allah dan nafikan kekuasaan makhluk,yang secara automatiknya mencegah manusia drp syirik kepada Allah (mungkar paling besar sekali yang manusia sendiri tak sedar,heh, sapa ckp jemaah ni tak cegah kemungkaran??hohoi)

Wah, tulis kat atas tu, sedikit komentar, ni da berjela da ni.. :D :D :D

p/s: Komen di atas adalah berdasarkan pandangan saya sendiri berdasarkan pengalaman beberapa kali keluar dgn brader2 jemaah ni.. tidak mewakili mana2 badan mahupun kaki tangan kerajaan berdaftar mahupon tidak. Dan saya tak pernah lagi terlibat dgn mana2 gerakan lain..Maka saya sendiri tidak tahu gerakan anda. Jika anda yakin dgn usaha itu mirip cara Nabi saw, anda pon boleh katakan demikian..Semoga Allah pilih saya dan tuan-tuan utk korban diri,harta dan masa utk Allah.

5 comments:

  1. Usaha ini akan kembali kepada tanah arab

    ReplyDelete
  2. Semoga Allah pilih kita utk sama2 ambil bahagian..

    ReplyDelete
  3. satu usaha yang payah orang nak buat,selalu kene pandang serong, mujahadah tinggi ,masa harta tenaga,byk org cari alasan nak buat termasuk aku....namun inilah usaha utk baiki diri,iman dan amal yg makin hari makin jauh dan lalai dari Rab...

    ReplyDelete
  4. kalo ko pon payah, aku apetah lagi..adoi.sama azam untuk jadi asbab hidayat utk org2 launceston dan seluruh alam..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...