Pages

Wednesday, July 13, 2011

Pengalaman Keluar Jalan Allah - Melbourne

Ini Australia..Ummat Muhammad saw bertebaran serata alam

Alhamdulillah, asbab doa tuan tuan, dan taufik dan hidayah Allah Swt, saya dapat gunakan masa cuti semester, diri dan harta utk keluar Jalan Allah selama 27hari. Saya diputuskan untuk keluar dengan jemaah dari Sydney dan beberapa orang dari Melbourne yang terdiri daripada student dan orang awam.

Kisah satu:
Saya batuk,selesema dan sakit kepala.. Saya ni jenis kurang gemar ubat-ubatan moden. Lebih gemar madu, dan apa-apa ubatan traditional. Sebab masa tidur Amir kami selalu dengar saya batuk, jadi beliau mencadangkan agar saya minum air garam (sebagai ubat). Dengan perantaraan ubat tersebut, Allah bagi sakit lain pulak. Diarrhea. maka, sakitlah perut, muntah-muntah asbab ubat yang diyakini menyembuhkan, tetapi menjadi asbab penyakit pula bagi saya.. Allah mampu buat sesuatu perkara dengan asbab, tanpa asbab dan berlawanan dengan asbab. huuu

Kisah dua.
Terjumpa ada satu umat Nabi saw di bumi Australia ni.. majoriti mereka tidak pandai English sepatah habuk.. tidak kerja, tapi boleh beli kereta, rumah..memang pelik, tapi benar. Kalau orang muda ckp " Apa kes duduk Aussie takyah kerja. Kita susah2 belajar tinggi2, nak beli kereta pon sakit." Tapi ini la point kami sepanjang khuruj semasa muzakarah sesama kami, yang hakikatnya Allah swt Tuhan bagi rezeki, bukan kerja, duit, pendidikan, pelajaran, PHD atau apa-apa jenis makhluk sekalipon. Dan mereka yang berketurunan Burma ini sangatlah berlemah lembut dalam pertuturan mahupun perbuatan. Sangat rendah diri tapi ikram sangat tinggi.. Setiap masa kami diikram dengan juadah2 Burma sepanjang 3 hari berada di surau itu.

Pengajaran dari sorang bekas Engineer (mendefiniskan diri beliau hamba kerja) yang kini menjadi hamba Allah sepenuh masa (nanti saya update lagi InsyaAllah)

Besambung..

2 comments:

  1. masih khuruj atau sudah tangguh?

    ReplyDelete
  2. Sudah tangguh tuan..keluar dgn jemaah dr Sydney.Keluar area Melbourne. Amersab org Fiji.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...